Ruista painonhallintaan

Suomalaiset superruoat voivat auttaa suojautumaan tyypin 2 diabetekselta ja sydän- ja verisuonitaudeilta. TtM Maria Lankisen väitöskirjatutkimuksessa löydettiin mielenkiintoinen yhteys ruisleivän, rasvaisen kalan ja mustikoiden nauttimisen ja näiden sairauksien riskitekijöiden välillä. Kun koehenkilöt nauttivat kalaa, runsaskuituista leipää ja runsaasti mustikkaa päivittäin, havaittiin, että veren sisältämissä rasvoissa ja tietyissä aineenvaihduntatuotteissa tapahtui merkittäviä suotuisia muutoksia. Koehenkilöillä oli suurentunut riski sairastua kakkostyypin diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Väitöskirja käsitti yhteensä 4 eri tutkimusta, jotka olivat kestoltaan 8 - 12 viikkoa ja tutkimusryhmien koko vaihteli kahdenkymmenen ja reilun sadan välillä.

Tulokset olivat sitä parempia, mitä enemmän kalaa syötiin. Näyttääkin siltä, että kalan terveyshyödyt menevät haittojen edelle.

Tutkimuksissa selvitettiin runsaskuituisen ruisleivän syömisen vaikutusta myös muihin aineenvaihduntatuotteisiin veren rasvahappojen lisäksi. Tutkimukseen oli valmistettu erittäin runsaskuituista ruisleipää, jossa oli kuitua 17 %. Tutkittavien veressä havaittiin kylläisyyden tunteen paranemiseen yhdistettyjä aineenvaihduntatuotteita. Vaikka tutkittavien laihtuminen ei ollut tutkimuksen tavoitteena, laihtuivat tutkittavat silti hieman, mikä tukee ruisleivän merkitystä painonhallinnassa. Tämän tiedon valossa ruisleivän karsiminen ruokavaliosta hiilihydraattien vähentämisen ja laihdutuspyrkimyksen takia ei ole järkevää, vaan ruisleipä nimenomaan sopii laihduttajakin ruokavalioon.


Lisätietoja:
TtM Maria Lankisen väitöskirja Metabolomics in Dietary interventions: Special Emphasis on the Effects of Grain products and Fish on Lipidomic Profile tarkastettiin Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa 1.6.2011.